توضیحات رئیس کل بیمه مرکزی پیرامون مطالبات صنعت بیمه از خودروسازان
آوریل 26, 2023
قطار صنعت بیمه در ۵ محور اساسی حرکت خواهد کرد
می 4, 2023
توضیحات رئیس کل بیمه مرکزی پیرامون مطالبات صنعت بیمه از خودروسازان
آوریل 26, 2023
قطار صنعت بیمه در ۵ محور اساسی حرکت خواهد کرد
می 4, 2023
بیمه شخص ثالث؛ حامی زیاندیدگان تصادفات رانندگی
اطلاعیه روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی؛

بیمه شخص ثالث؛ حامی زیاندیدگان تصادفات رانندگی

 
در پی انعکاس مطلبی در برخی از رسانه‌ها، اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل در اطلاعیه ای اعلام کرد که مطابق با قانون  شرکت های بیمه گر موظف اند خسارتهای زیان دیده را پرداخت کنند.

 

بر اساس این گزارش طبق ماده ۱۴ قانون بیمه شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵، شرکت های بیمه گر مکلفند خسارت زیاندیده را بدون هیچ شرط و اخذ تضمین پرداخت کنند.
به اطلاع هموطنان گرامی می‌رساند که صنعت بیمه همیشه حامی بیمه‌گذاران در روزهای سخت بوده و هست و زیاندیدگان تصادفات رانندگی نگران دریافت خسارت خود نباشند.
طبق ماده ۱۴ قانون بیمه شخص ثالت مصوب ۱۳۹۵ در حوادث رانندگی منجر به جرح یافوت که به استناد گزارش کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه، علت اصلی وقوع تصادف یکی از تخلفات رانندگی حادثه ساز باشد ،بیمه گر مکلف است خسارت زیاندیده را بدون هیچ شرط و اخذ تضمین پرداخت کند و پس از آن می تواند به راننده مقصر حادثه جهت ریکاوری بخشی از خسارت رجوع کند. 
به عبارت دیگر در تصادفات رانندگی منجر به جرح و فوت، شرکت بیمه مکلف است ابتدا خسارت مالی و بدنی زیاندیده را بدون قید و شرط و بطور کامل پرداخت نموده و پس از آن می تواند جهت استرداد بخشی از خسارت پرداختی به راننده مسبب حادثه که مرتکب تخلف حادثه ساز شده است مراجعه نماید. 
بدیهی است چنانچه تخلف رانندگی مسبب حادثه که منجر به بروز حادثه شده است از نوع تخلفات حادثه ساز که مصادیق آن در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تعیین شده است نباشد و یا تصادف منجر به جرح و فوت نگردد (فقط خسارت مالی)، شرکت بیمه مربوطه مجاز به بازیافت خسارت از مسبب حادثه نخواهد بود. بنابراین فلسفه وضع ماده 14 قانون بیمه شخص ثالث کاهش تصادفات و ارتکاب تخلفات حادثه ساز منجر به جرح و فوت از سوی رانندگان در عین حمایت کامل از زیاندیدگان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *